Abstinensbesvär

Jag håller på att sluta röka. Tror jag. Det är lite oklart var gränsen går mellan att vara i färd med att sluta och att faktiskt ha slutat. Det kan rent av vara så att jag redan har slutat, men av gammal vana fortsätter att säga att jag håller på att sluta.

Oavsett vad har jag inte varit i närheten av en cigarett på mer än tre veckor. Vilket, utöver att vara personligt rekord, dessutom har gått över förväntan smärtfritt. Det riktigt trixiga började i fredags när jag lite abrupt gav mig på att även sluta med samtliga övriga nikotinpreparat såsom plåster, tuggummin och sugtabletter.

Man ska inte underskatta nikotinabstinens.

Det mest påträngande besväret, utöver nedstämdhet, ångest och milda paranoida föreställningar, är att jag får aggressiva humörsvängningar med impulsgenombrott. Eller formulerat lite annorlunda: jag blir väldigt förbannad över småsaker och säger och gör dumma saker som jag ångrar sen. När ilskan sköljer över mig så känner jag mig fullständigt rättfärdigad i min känsla och saknar totalt perspektiv och känsla för proportioner. Som en följd blir även konsekvenstänkandet ordentligt nedsatt.

Några mindre kloka saker jag gjort under nikotinabstinens:

– Knuffat en man som jag tyckte trängde sig i toalettkön på en restaurang (det gjorde han inte).

– Skrikit argt åt en potatisskalare.

-Varit otrevlig och tjurig mot föreläsare.

Så nu går jag och väntar på att dopaminreceptorerna i min hjärnas belöningssystem ska vänja sig vid frånvaron av nikotin. Det kan tydligen ta någon månad.

0 Responses to “Abstinensbesvär”



  1. Kommentera

Kommentera

Arkiv

oktober 2010
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Gör sällskap med 7 andra följare


