Blogguppehåll

Idag sitter jag på mitt extrajobb på mobil psykiatri och stirrar håglöst in i datorskärmen. Växelsystemet för telefonin ligger nere och i väntan på att supporten ska lösa problemet finns det inget annat för mig att göra än att dricka ohälsosamma mängder kaffe och läsa statusuppdateringar på facebook.

Och skriva blogg förstås. Det var ju faktiskt så här det började. Med en tråkig dag på jobbet och bristande impulskontroll. Det har gått lång tid sedan jag senast skrev ett inlägg, och jag ska villigt erkänna att det känns såväl ganska rostigt som vingligt att skriva igen. Det är inte att det saknas uppslag att skriva om, tvärtom. Problemet är nog snarare att jag inte vet riktigt i vilken ände jag ska börja.

Det är många anledningar som samverkat till mitt blogguppehåll. Att skolan började igen spelade förstås in. Mitt avtagande skrivande berodde i och för sig inte så mycket på studierna i sig, som på det faktum att jag i och med skolstarten träffade en tjej som jag blev himlastormande kär i och som sedemera blev min flickvän. Sedan dess har allt annat hamnat lite på paus.

Hon är något av en socialfobiker min flickvän, och när vi började träffas undanbad hon sig bestämt från att bli omnämnd i min blogg. Jag tänker att jag därför ska tillägna henne ett helt eget inlägg så småningom. Det bästa sättet att bli av med sina fobier är att genom att utsätta sig för det som skrämmer. Det har jag lärt mig i skolan.

En annan delförklaring till mitt uppehåll är helt enkelt gammal hederlig prestationsångest. Efter mitt inlägg om Sverigedemokraternas valfilm så steg besökarantalet på sidan drastiskt. Jag föreställde mig att antalet besökare så småningom skulle börja dala igen och återgå till en mer anspråkslös nivå. Men det gjorde de inte. Det är förstås fantastiskt roligt att en massa människor vill läsa vad man skriver, men samtidigt växer känslan av att det man producerar måste vara bra. Detta i kombination med min prestationsinriktade och självkritiska läggning resulterade i att bloggandets mer lustbetonade inslag ersattes av ångest.

Nu är jag nere på tre besökare om dagen och känner att jag kan börja smygblogga lite försiktigt igen.

1 Response to “Blogguppehåll”


  1. 1 ettpacklevel oktober 22, 2010 kl. 12:27 f m

    Som inledning vill jag säga grattis till att du funnit kärleken i och med skolstarten.

    Sedemera vill jag säga att jag är riktigt glad att du så smått hittat tillbaka till bloggen din.

    Vart glatt övveraskad när ”Mina prenumerationer”-fliken blinkade så fint.
    Lycka till med ditt bloggande och såklart med allt annat också.

    MvH


Kommentera

Arkiv

oktober 2010
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Gör sällskap med 7 andra följare


