Det skrivna ordet

Jag har under de senaste dagarna haft en del mail- och sms-kontakt med en klasskamrat, och hon uttrycker sig väldigt väl i skrift. Sätt på mig en peruk och kalla mig för slampa, men jag tycker att det är något väldigt tilltalande med människor som skriver bra. Oavsett mitt omdöme om personen innan så blir jag alltid mer välvilligt inställd om denne formulerar sig snyggt och behagligt i skrift.

-Jo, han är ju förvisso nazist, men tusan om det inte är det mest välformulerade dödshot jag någonsin fått.

Problemet är att jag får prestationsångest. När jag ska svara känner jag mig klumpig och yxig och tänker att en sjuåring med motoriska svårigheter skulle ha uttryckt sig bättre. En följd av detta blir att jag istället hänfaller åt överdriven ironi. Det brukar hjälpa eftersom det jag skriver inte behöver tas på allvar. Dessvärre är det ett ökänt faktum att sms är ett väldigt dåligt medium för sarkasmer och som man kan förstå blir inte kommunikationen alltid optimal. Den förbättras inte heller av att jag på tjurig princip vägrar att använda smileys.

Så, jag överväger nu en ny strategi. När samma situation uppstår nästa gång ska jag bara använda mig av smileys.

-Emil! Jag tänkte höra om du mailade iväg vårt grupparbete i tid.

–🙂

-Betyder det att du har gjort det?

–😉

-Ok, jag förstår inte. Sluta tramsa dig.

–😛

-Lägg av! Har du mailat eller inte?

–😦

-Nu skiter jag i det här! Det är fan sista gången jag gör ett grupparbete med dig!

–🙂

-Idiot.

–🙂

Och om kommunikation säger Freud:

8 Responses to “Det skrivna ordet”


  1. 1 Daniel september 10, 2010 kl. 10:40 e m

    Have you finally met your true adversary?

  2. 3 Daniel september 10, 2010 kl. 10:59 e m

    Jag tolkar det som ett nej. Skönt att höra.

  3. 5 Daniel september 10, 2010 kl. 11:24 e m

    Jag tolkar det som ett ”Jag är sugen på chokladmunkar”. Vad ska jag göra…?

  4. 7 Daniel september 10, 2010 kl. 11:48 e m

    Jag tolkar det som att Lady Gaga är en provokatör. Hon gillar det här med gränser och att utmana var de går. Hon utforskar det ofta med utgångspunkt i genus, sexighet, kroppar, kläder och berömmelse.


Kommentera

