Grabbkväll

Sitter nyvaken och uttorkad med milt dränerade serotonindepåer. Jag tillbringade lördagkvällen med farbror Hannes och hans kusin farbror Oscar, och med mina mått mätt så blev konsumtionen av alkohol ganska riklig.

Kvällen inleddes hemma hos farbror Hannes med att spisa jazz och dricka folköl. Därefter rörde vi oss mot Skanstull och det rekorderliga ölsjappet Blecktornskällaren, eller Bläckan som det även kallas, för att dricka mer öl i 0,6 liters glas. Stämningen var högljudd och skämtsam när vi hetsigt bälgade i oss den första rundan. I bakgrunden slamrade Jack Vegas maskiner och luften låg tung av skäggväxt och testosteron. Eftersom vi var tre grabbar föll sig valet av samtalsämne naturligt. Vi pratade om brudar.

-Jag är så dålig på att sätta gränser. Och i och med att jag tillåter henne att behandla mig illa så känner hon sig som en dålig människa.

-Ja, det är viktigt för båda att man markerar sin egen integritet, men också att man kommunicerar att man blir sårad och ledsen.

-Precis! Mina vänner pratar jag främst med för att underlätta resonerandet och för att kunna se problemen utifrån olika perspektiv. Känslorna har jag störst behov av att dela med mig av till min flickvän.

Vi pratade om pengar och karriär.

-Det jag älskar med att jobba som sjuksköterska är känslan av att man verkligen hjälper sina medmänniskor.

-Exakt! Det var därför jag slutade göra reklamfilm och började jobba som vårdbiträde på ett gruppboende.

-Det är så naturligt och belönande att ta hand om andra.

Vi pratade självfallet om sport.

-Jag förstår verkligen inte grejen med fotboll.

-Inte jag heller.

Efter två rundor öl krävdes det dubbelhandsfattning om bordskanten för att sitta rakt men vi bestämde oss ändå för att fortsätta kvällen på annan lokal. Innan vi gick vek jag en origami-groda som jag gav till bartendern och önskade henne en fortsatt trevlig kväll.

Det är klart att man till vardags försöker vara en jämställd och genusmedveten kille, men ibland måste man bara få bete sig som riktiga grabbar och släppa lös den inre ur-mannen en stund.

Som avslutning på dagens inlägg lämnar jag ordet till norra Europas främste karlakarl, Jan Guillou:

2 Responses to “Grabbkväll”


  1. 1 Sara september 6, 2010 kl. 3:29 e m

    Ni är verkligen djupt fastkörda i mansnormen alltså. Stackars er.

  2. 2 Sara september 6, 2010 kl. 3:31 e m

    Och oj, vad farligt att ha prenumeration på bloggen som poppar upp i mailen när jag egentligen borde jobba, jobba, jobba.


Kommentera

