Fucking Alby

Jag är nyss hemkommen från tre timmars segdraget runtresande med kollektivtrafiken. En bekant till mig skulle skådespela i en föreställning på Subtopiafestivalen i Alby, och som intresserad kamrat hade jag tänkt åka dit och titta. Det gick inte riktigt som jag tänkt mig.

Det börjar dåligt med att jag får springa till bussen. Jag upptäcker dock ganska snart att jag tagit fel på busstiderna och får istället vänta 10 minuter i regnet. Därefter följer byte till tunnelbana i Fruängen och så ytterligare ett byte i Liljeholmen. Väl på tunnelbanan mot Norsborg börjar jag långsamt förstå vidden av hur fruktansvärt långt ut på röda linjen Alby ligger. Det är som en reva i tid och rum. Hur många hållplatser man än åker förbi så kommer man inte märkbart närmre sin destination.

Två byten av transportmedel och över en timma senare befinner jag mig i Alby med några minuter till godo innan föreställningen ska börja. Det är då jag inser att det återstår en 15 minuters rask promenad till ”festival”platsen. Tydligen räcker det inte att förlägga spektaklet i Alby, förorten som Gud glömde, utan dessutom måste man följa en snitslad slinga ut i obygden. Jag tänker att det är hit gamla djur går för att självdö.

När jag till slut kommer fram till de tre plåtbaracker som utgör ”festival”området hittar jag inte scenen där föreställningen hålls. Stressad irrar jag runt i lervällingen bland hippies och t-shirtförsäljare och försöker fråga mig fram. En något socialt utmanad ung man trycker ett reklamblad för Folkpartiet i ansiktet på mig. Från det färggranna arket tittar Jan Björklund upp på mig och ler. Jag frågar den unge mannen om han vet var föreställningen är. Släpigt svarar han att han inte vet. Jag tycker inte att det är helt rumsrent att folkpartiet tar hjälp av förståndshandikappade för att bedriva sitt valarbete, även om det är fint att de får vara partiledare.

Genom att rådfråga en ordningsvakt lyckas jag så småningom lista ut vilket av skjulen det är jag ska till, men när jag kommer dit är dörren stängd. ”Vi släpper inte in någon efter att föreställningen börjat”, säger mannen i entrén. Han förklarar att man listigt nog valt att placera ingången i anslutning till själva scenen. Så att man inte ska kunna smita in utan att snubbla över skådespelarna. Med all resterande trevlighet jag kan uppamma frågar jag ödmjukt om det inte finns någon annan väg in. ”Nä. Du får planera lite bättre.” Jo, tack. Det hjälper ju jävligt mycket just nu.

Jag åker hem igen.

De här tre timmarna går direkt till toppen av min lista över riktigt dåliga saker att lägga sin tid på.

  1. Åka till Alby
  2. Hälla kontaktlim i hårbotten
  3. Argumentera mot nazister
  4. Filmen Wolfman
  5. Skriva blogg

Så här i efterhand när surheten lagt sig så inser jag att jag kanske är lite orättvis mot Subtopiafestivalen. Vad som i mitt irriterade och stressade tillstånd tedde sig som plåtskjul, lervälling och hippies i pärlhalsband skulle antagligen uppfattas av någon annan som en spännande alternativ miljö som vibrerar av urban kreativitet. Och det finns säkert en fullgod anledning till att man väljer att förlägga festivalen till veckodagar under kontorstid. Jag är väl egentligen bara arg på mig själv för att jag inte planerade bättre.

2 Responses to “Fucking Alby”


  1. 1 Anna september 5, 2010 kl. 11:37 e m

    Du är orättvis! Och du överdriver promenaden, den är högst tio minuter för en normaltränad person. Och jag är ju dessutom 155 cm lång, du borde ha raskare steg än mig med tanke på din längd.
    Hade du gjort bra research inför resan hade du fått veta att det finns en buss i fruängen som är i bredäng på fem minuter där man sen tar tunnelbanan till alby utan att behöva åka tillbaka de där tio minuterna in till liljeholmen.
    Och faktiskt så pågick festivalen under hela helgen. Du får skylla på din kompis som inte var tillräckligt stor inom cirkusvärlden så att han/hon fick nöja sig med sämsta uppträdandetid. Skaffa dig proffsigare kompisar blir min slutsats. Det var ju typ det som var orsaken till allt.
    ( bör tillägga att jag är biased, jobbade där under festivalen)
    Puss och kram och tack för din roliga blogg!

    • 2 silverponnyn september 6, 2010 kl. 3:16 e m

      Jag skulle till och med gå så långt som att säga att felet är helt mitt. Jag planerade alldeles för dåligt och tog inte reda på hur lång tid det skulle ta att åka dit.

      Men det är mycket bekvämare att bli sur och skylla ifrån sig.


Kommentera

