Ett försök till en kreativ psykos

Jag är i full färd med att försöka tvångsinducera en kreativ psykos. För mer än ett halvår sedan åtog jag mig att göra en musikvideo åt två trevliga gossar som ska släppa en skiva på eget bevåg. När Robin, som den ena av dem heter, ringde mig i januari och frågade om jag var intresserad så ställde jag mig väldigt tveksam. Men, efter att ha träffat Robin och Josef, som den andre av dem heter, och spånat lite idéer så tyckte jag att de var så himla trevliga att ha att göra med att jag tackade ja. I våras var vi i fotostudio hos deras kompis Robert och filmade mot greenscreen. Robert är också en väldigt trevlig prick och, måste jag verkligen tillägga, en otroligt duktig fotograf. Det var på det stora hela en riktigt kul inspelningsdag och materialet blev jättefint.

Tyvärr har filmklippen legat och dammat på min hårddisk sedan dess. Jag jobbade en vecka med det i början av sommaren, men blev så missnöjd att jag skrotade det jag gjort och började om från början. Nu har jag en och en halv vecka kvar tills terminsstart och jag tänkte försöka hinna så mycket som möjligt innan dess.

”Men vad f-n är en kreativ psykos då?”, tänker du kanske nu. Jo, det är när man går upp i sitt kreativa arbete till den grad att man blir helt uppslukad av det och yttervärlden upphör att existera. Man slutar att bry sig om sådant som mat, sömn och personlig hygien och jobbar med projektet tills det är klart, eller tills man bryter ihop. Problemet är att jag inte kan välja själv när jag ska gå in en sådan period. Oftast smyger det sig på och sen finner man sig själv oduschad och utmärglad ett par veckor senare med en färdig video och undrar vad som egentligen hände. En process som helt klart inte är utan sina nackdelar.

En bild från videon. Den färdiga versionen kommer att ha mer rörelse. Och ljud.

0 Responses to “Ett försök till en kreativ psykos”



  1. Kommentera

Kommentera

