Kommentarer?

Så här 50 inlägg senare så verkar det som att en och annan person faktiskt läser min blogg. Och det är förstås fantastiskt roligt. Känslan av att veta att i genomsnitt sju personer om dagen besöker sidan är berusande. Inte ens det faktum att jag tjatat hit fem av dem genom att spamma med uppdateringar på facebook kan förta glädjen. Eller att de andra två hittat hit av misstag och egentligen letade efter en blogg om hästuppfödning. Eller att jag överdrev och att det egentligen rör sig om 3 personer.

Jag började blogga en ovanligt händelselös dag på jobbet. I väntan på att någon patient skulle ringa öppnade jag ett konto på wordpress och skrev små texter för att roa mig själv. Då de texter jag skrivit de senaste 15 åren varit uteslutande akademiska upptäckte jag snabbt att jag tyckte det var väldigt roligt. I början tänkte jag hålla bloggen hemlig så att jag skulle kunna skriva helt ohämmat, men 20 inlägg, 4 dagar och 0 besökare senare ändrade jag inställning. Vad är poängen med en blogg som ingen läser? I så fall kan jag lika gärna skriva dagbok som jag gömmer under madrassen.

Jag har fått kämpa lite med mig själv för att våga säga till folk att jag har en blogg och be dem läsa den. Min uppfostran har försett mig med en oproportionerligt stor dos jantelag och jag vill inte förhäva mig själv.

Emil: Du, jag har börjat skriva en blogg.

En kompis: Vad roligt! Får man läsa?

Emil: Nja, alltså… Du får ursäkta men jag tänkte hålla den hemlig. Jag känner mig typ inte riktigt bekväm med att folk läser det jag skriver och så.

En kompis: Jaha. Ok då.

Emil: Väntaduskafåadressensnällasnällaläsminblogg!

Med en växande läsarskara har jag dessutom börjat få lite reaktioner på texterna. Överväldigande positiva sådana får jag säga. Idag till exempel så undrade en gammal mentalskötarkollega, numera psykolog, varför jag använder ordet ‘runkbulle’ så ofta. Och från en tjej som jag dejtade för två år sedan fick jag vad man nästan kan beskriva som ett beundrarmail. Hon skriver:

Hej, jag läste lite i din blogg. Den var helt ok.

Nyss sprang jag dessutom på en vän som tydligen också läser bloggen. Vi bor tillsammans så jag mötte henne i köket. Hon framförde att hon kände sig osäker på om hon skulle lämna kommentarer och att hon inte visste om jag vill ha det eller inte. Självklart vill jag ha kommentarer! Jag sitter hela dagarna och uppdaterar sidan med tvåminutersintervall för att se om jag fått några. Mitt sociala liv har havererat som följd, men det är det värt.

Nu vill jag att du fokuserar blicken på mittpunkten i nedanstående bild och bara låter tankarna sväva iväg en halvtimme. Försök att inte tänka på någonting särskilt och öppna ditt sinne för nya intryck och förslag.

Kommentera alltid Silverponnyns blogginlägg!

Kommentera alltid Silverponnyns blogginlägg!

Kommentera alltid Silverponnyns blogginlägg!

5 Responses to “Kommentarer?”


  1. 1 Daniel augusti 17, 2010 kl. 3:23 e m

    Din mamma kan kommentera.

    • 2 silverponnyn augusti 17, 2010 kl. 3:25 e m

      Det kan hon faktiskt inte eftersom hon inte känner till bloggen. Och jag tror att det är bäst för samtliga att det förblir så.

      • 3 Daniel augusti 17, 2010 kl. 5:46 e m

        Det var en avsiktlig poäng med min kommentar. En ”din mamma” med knorr, så att säga.

        I övrigt en alldeles lysande blogg med mycket läsvärt. Hittade den när jag satt i bilen på väg upp från västkusten. Maria undrade vad som var så roligt när jag satt och småfnissade för mig själv… ”Äh, det är svårt att förklara” var det enda jag fick fram efter en misslyckad återberättelse av Peters ”Du är dum nu”.

  2. 4 Gubbtjyven augusti 17, 2010 kl. 7:14 e m

    Hej
    Kommenterar gärna , skulle faktiskt vilja kommentera nästan alla inlägg men det hinns inte med, på ren gammelsvenska.
    Men om du tar dig i kragen och ritar de där bilderna jag vill ha så skall jag antingen
    1. sluta läsa din blogg eller
    2. fortsätta läsa med eller utan kommentarer eller
    3. sprida bloggadressen till ännu fler än jag redan gjort
    välj själv.


Kommentera

