Felkalibrerad genusradar

Det var vinter och jag var fylld med singelångest och bitterhet. På en rast ventilerade jag mina känslor av ensamhet inför mina två klasskamrater Christine och Samuel. När jag säger ventilerar så menar jag förstås ösa bitter galla över allt vad romantik och kärlek heter. ”Nä, det är bättre att vara ensam och singel. Eller hur Samuel?”, avslutade jag min ordsvada och vände mig mot Samuel, den obotlige singelkillen, för moraliskt stöd. Men han sa inget utan tittade bara ner och log lite förläget. ”Eh, Emil…” sa Christine. ”Samuel har en flickvän nu, and she’s a peach. De ska gifta sig till sommaren”.

(Och några månader efter bröllopet föddes deras första barn. Jag hoppas du inte bar vitt i kyrkan din slampa!)

Förkrossad av bitterhet över att min sista bastion i singeldjungeln hade raserats och, ska jag erkänna, mer än lovligt avundsjuk, muttrade jag surt att ”det är bögigt att ha flickvän.” Samuel skrattade, men Christine stod tyst och blängde ogillande på mig. Därefter följde en hård uppläxning över det opassande i vad jag just sagt.

Det jag lärde mig vid detta tillfälle är att:

1) Man får inte använda ordet ‘bög’ eller ‘bögigt’ som skällsord eller pejorativ.

2) Det är inte, som jag tidigare trott, en indikation på homosexualitet att man har en partner av motsatt kön.

3) Sarskasmer och ironi är inte alltid uppskattat.

Jag vill gärna tro att Simone hade uppskattat ironin.

4 Responses to “Felkalibrerad genusradar”


  1. 1 Jourhavande fjolla augusti 17, 2010 kl. 3:25 e m

    Förklaringen är att det är så många som förväxlar bögigt med fjolligt, vilket är både tröttsamt och aningens skadligt. Bögigt är att knulla män, fjolligt är att skaffa flickvän🙂

  2. 2 silverponnyn augusti 17, 2010 kl. 3:43 e m

    Det låter som en rimlig förklaring. Tack! Då använde jag bögigt på rätt sätt.

    Den exakta tankegången i varför det skulle vara roligt att påstå att det är bögigt (i bemärkelsen homosexuellt) för en man att ha flickvän är lite grumlig. Det finns en naturlig självmotsägelse i det som accentuerar den uppenbara avundsjukan. En slags modern tappning på ”surt sa räven om rönnbären”. Men det finns också komik i att det är ett påstående som anspelar på homofobi, och homofobi är så underbart roligt att driva med. I det här fallet slår ju homofobin tillbaks på den som yttrar påståendet i och med att det torde vara mindre bögigt att faktiskt ha en flickvän, än att sitta hemma och ha sex med sig själv.

  3. 3 Sara september 1, 2010 kl. 4:50 e m

    En liten kille som det stod om i DN en dag sa såhär:

    ”Jag är lesbisk för jag gillar tjejer.”

    Jag tycker att han har något på gång där. Bögar gillar killar och flator gillar tjejer. Varför krångla till det mer än så?


Kommentera

