Vad hände med det lilla skogstrollet?

Varför har du inte skrivit något om det lilla skogstrollet på länge? kan man undra. Innan skrev du ju inlägg om ert dejtande varje dag. Oändligt långa detaljerade inlägg med utförliga miljöbeskrivningar. Och då sa hon si, och jag sa så. ”Åh, jag blir så osäker och nervös för jag är en liten skolflicka!” Bla, bla, bla, bla. Hur gick det egentligen med din bögiga besatthet av den stackars flickan?

Anledningen till att jag inte skrivit om henne på sistone är helt enkelt att jag försökt att inte tänka så mycket på henne. Vi sågs i torsdags en kort stund. Klättrade upp på ett tak och rökte en kvällscigarett. På vägen ner var vi tvungna att ringa dit en kompis som fick hjälpa oss ner. Äventyret lämnade mig något blåslagen och lätt chockad. Det blev ett avigt adjö. Sedan hördes vi inte på ett par dagar.

Jag ville att hon skulle höra av sig först. Inte för att det fanns någon särskild anledning till att inte jag kunde höra av mig, men mitt osäkerhetsmonster behövde bekräftelsen. Så jag jobbade och sov.

I går kväll satt jag i min säng och skrev, trött efter en hetsig dag på jobbet och ett kvällsdopp i sjön. Plötsligt knackade det på min dörr. Det var det lilla skogstrollet. Hon sa att hon saknade mig och undrade om hon fick sova i min säng istället för i sin egen. Det fick hon väldigt gärna.

Det lilla skogstrollet har problem med sömnen och har sovit väldigt lite den senaste tiden. Några få timmar per natt. Jag har mina misstankar om att sömnbristen allvarligt försämrat hennes omdöme, vilket skulle kunna förklara varför hon väljer att umgås med mig. Oavsett anledning så låg hon i min säng och jag klappade på henne tills vi båda somnade.

Vid tresnåret vaknade jag av att hon satt i sängen, hopkrupen i fosterställning. ”Jag kan inte sova”, sa hon. Rösten var ångestfylld och hon var spänd i kroppen. Hennes stegrande panik låg i luften. Jag höll om henne och talade med lugn röst. Fick henne att prata och omvandla ångesten till ord. Successivt slappnade hon av och en och en halv timma senare somnade hon igen.

Idag ligger molnen tunga och jag har en jättetrött dag på jobbet.

0 Responses to “Vad hände med det lilla skogstrollet?”



  1. Kommentera

Kommentera

