Självkänsla NU!

Jag läste nyligen ut boken Självkänsla nu av Mia Törnblom. Eller nej, nu ljuger jag bara. Jag har inte alls läst den, men jag har sett omslaget. Fast det kan ha varit en annan liknande bok. Jag vet i alla fall en person som med största sannolikhet har läst stora delar av boken.

Som jag förstår det så är Självkänsla nu en bra bok om man vill öka sin självkänsla. Och det vill jag. Gärna. Tydligen ska man bland annat använda sig av så kallade självaffirmationer. Dessa kan man till exempel göra genom att stå framför en helkroppsspegel, titta spegelbilden djupt i ögonen och ge komplimanger till den. Jag testade att göra det igår kväll innan jag borstade tänderna. Det blev blandade framgångar. Jag kom i tvistemål med mig själv om vissa anatomiska förhållanden. Det ena ledde till det andra och inom kort stod jag och spegelbilden och skrek spydigheter till varandra. Hårda ord kastades som projektiler och vi sa båda saker som vi ångrar. Jag ska erkänna att det var centimeter från att sluta i handgemäng, men jag lyckades besinna mig och gå därifrån istället, vilket jag tycker man utan överdrift kan se som en framgång.

Man kan också skriva en lista över saker man tycker är bra med sig själv och saker man är tacksam över. Så det har jag gjort.

  1. Jag är över medellängd.
  2. Det är bara 7 timmar och 49 minuter kvar av arbetsdagen.
  3. Jag är rätt bra på att rita apor.
  4. Jag brinner inte.
  5. Jag är inte så ful att folk kräks när de ser mig.
  6. Det är bara 7 timmar och 47 minuter kvar av arbetsdagen.
  7. Bara för att folk kastar grus på en och aldrig svarar när man ringer så betyder inte det att de inte är bra kompisar ändå.
  8. Jag kommer inte på något mer.

Vad man måste förstå är att det här med att få bättre självkänsla är en långsam process som man måste jobba med varje dag. Man tänker fel om man förväntar sig någon mirakelkur. Man måste ha tålamod och arbeta ihärdigt. Jag tänker fortsätta med självaffirmationer och listor. Göra det till en daglig rutin. Och så kanske en dag så står man bara där i kön på ICA och helt utan anledning kommer på sig själv med att tänka att ”jag är inte helt värdelös och det är nog inte åt mig och mitt fula utseende som de där tjejerna skrattar”. En dag så har man helt enkelt utvecklat ett schysst självförtroende. Och man har inte ens märkt när det hände.

Kom ihåg: Man måste våga för att vinna!

Jag rekommenderar den här boken till alla. Även om du redan tror att du har bra självkänsla. För det har du antagligen inte ditt feta äckel.

5 Responses to “Självkänsla NU!”


  1. 1 Daniel augusti 15, 2010 kl. 9:32 e m

    Punkt 4; Du brinner inte. Slutsats: Du är cement.

  2. 4 Anders augusti 17, 2010 kl. 3:50 e m

    Tog det verkligen två (2) hela minuter för dig att formulera punkt 3-5? Låter som du måste tänka efter för mycket, självkänsla ska komma naturligt. Se bara på mig.

    • 5 silverponnyn augusti 17, 2010 kl. 4:01 e m

      Jo, jag har ett och annat och lära av dig i den frågan. Men jag tycker att man inte ska vara för hård mot sig själv så här i början, utan acceptera att det tar lite tid att göra övningarna. Efter kanske ett halvår tänker jag mig att man kan komma på bra saker om sig själv utan att blinka. Till exempel: ”Åh vad bra jag är som lyckades skriva ett helt svar på en kommentar utan att använda ordet ‘runkbulle’ en enda gång.” Nu är ju uppenbarligen detta inte ett sådant tillfälle.


Kommentera

