Ett oskönt sms-debacle

I natt när jag låg i min säng och försökte sova fick jag ett upprört sms från min storebror.

Hej, såg ”genomlidit middag med mamma & Göran” och ”cyanid till kaffet”. Varför?

I mitt sömndruckna tillstånd förstod jag först inte vad han menade. Jag tyckte dock att det lät väldigt likt ett citat från ett av mina blogginlägg. Dessutom ett där jag raljerar ganska friskt om min mamma och hennes sambo Göran. Jag insåg snabbt att han på något sätt måste ha fått nys om min blogg och blivit upprörd över innehållet. Fan också!

Tonen i sms:et kanske inte framstår som särdeles upprörd, men om jag känner min bror rätt så kunde man ana en stark indignation och känsla av harm bakom de där orden. Jag vill passa på att säga att min bror är en av de roligaste personerna jag känner och att han vanligtvis har en rakbladsvass humor. Men när det kommer till vissa områden är han rätt trist. I mitt tycke har han en något överdriven känsla för integritet. Jag föreställer mig att han tycker att det inte är acceptabelt att skriva för personligt och utlämnande i något så offentligt som en blogg. Jag menar, karln avregistrerade sig från Facebook för att han kände sig uthängd.

I det här fallet utgick jag från att han ansåg att jag skrivit alltför elakt och utlämnande om mamma och Göran. Jag blev dock irriterad, dels på att han sms:ade mig mitt i natten, dels på att han maskerade sin upprördhet i form av en diffus fråga istället för att bara säga rakt ut att det störde honom. Passiv-aggressivt och konfliktundvikande. Tämligen typiskt för min bror. Tämligen typiskt provocerande för mig.

Så jag formulerade det längsta sms jag någonsin skrivit. Det var drygt och högtravande. Näsvist skulle man faktiskt kunna säga. Jag använde tillkrånglade formuleringar och valde mina ord med arroganta förtecken. Några utvalda höjdpunkter:

Jag har, mig veterligen, inte använt mig av formuleringen ”genomlidit middag” i min blogg. Den tolkningen får stå för dig och det torde vara uppenbart utifrån kontexten vad som avsågs…

…mitt uttalande om att jag önskade inmundiga en cyanidkapsel var, trots vad man skulle kunna tro, inte ett allvarligt menat uttryck för en önskan om att begå en suicidal handling i samband med att vi skulle dricka kaffe…

…slutligen förbehåller jag mig rätten att i min egen blogg använda mig av dylika uttryck och sarkastiska hyperboler.

Sarkastiska hyperboler? Åh, herregud vilket oerhört pretentiöst sms! Så här i efterhand skäms jag, men i stunden kände jag mig sur över att han satte sig till doms över min blogg och, om jag ska vara helt ärligt, sårad och ledsen över att han inte uppskattat humorn i inlägget. Jag vill nämligen så gärna att min storebror ska tycka att jag är rolig. Så länge jag kan minnas har jag sökt hans bekräftelse i det avseendet. Så, sårad och arg, ville jag sätta honom på plats.

Bara några sekunder senare vibrerade min mobil av ett inkommande sms. Alldeles för snabbt. Det fanns inte en chans i världen att han skulle ha kunnat formulera ett lämpligt svar på den korta tiden.

Blogg? Det jag läste stod skrivet på fejjan. Vidare hyser jag ingen oro, mest undran.

Fan också.

Måste sluta återanvända formuleringar från bloggen i mina statusuppdateringar. Och vice versa.

0 Responses to “Ett oskönt sms-debacle”



  1. Kommentera

Kommentera

