The lean in del 1: Vertigo

På tisdag kväll träffade jag det lilla skogstrollet. Vi skulle promenera till sjön via skogen men gick vilse och hamnade i Stuvsta. På vägen tillbaks hittade vi en gammal trappa av trä som vindlade sig upp på ett berg. Högst upp på berget fanns ett gammalt träd. Vi klättrade upp. Utsikten var majestätisk där vi satt hopkurade på en tjock trädgren och tittade ut över nattlandskapet.

Det är här det är dags att lyfta fram två saker.

Ett. Jag har nu varit på ett otal dejter med det lilla skogstrollet. Samtliga otroligt romantiska och stämningsfulla. Jag har flera gånger kommit på mig själv med att tänka att ”fan! Så här är dejter på film. Det här händer mig i genomsnitt aldrig”. Det har vidare uppstått massvis med lägen när det hade varit ypperligt tillfälle för the lean in, men jag har varit för feg för att ta steget. För den oinsatte kan jag informera om att the lean in är när den ena parten lutar sig fram och försöker kyssa den andre. Traditionellt sett betraktat som den manlige partens roll på heterosexuella dejter.

Två. Jag har helt fantastisk höjdskräck.

Så där satt vi. Fyra meter över marken på en murken trädgren. Tätt bredvid varandra. Ett perfekt läge för en lean in. Den rent fysiska distansen som hade behövts överbryggas utgjordes av ynkliga 10 centimeter. En väldigt kort sträcka i sammanhanget. Men, kan man tänka, höjdskräcken då? Jo tack. Ett krampaktigt grepp om trädgrenen, yrsel och mycket grafiska tankar på hur det skulle vara att falla. Tvärtemot vad man dock skulle kunna tro så fungerade detta som en väldigt bra distraktion. I jämförelse med att falla ner på den stenfyllda sluttningen syntes en lean in inte längre särskilt skrämmande. Kroppskontakt. En ljummen sommarbris. Natthimmel och storslagen utsikt. Ett perfekt läge.

Men jag vågade inte. Vi klättrade ner och gick hem. Jag gick upp till mig och hällde schampo i ögonen.

Trädet

1 Response to “The lean in del 1: Vertigo”


  1. 1 Sara augusti 12, 2010 kl. 4:45 e m

    Hallå! Ska du inte sätta ihop det till en bok? Fan att man inte känner någon som jobbar på förlag, då hade jag skickat länken.

    Och, jag undrade just varför schampot var slut imorse.


Kommentera

