Farbror Hannes

”Bastuban i den här låten är magisk!” En mening man inte hör varje dag. Jag satt i soffan hemma hos Hannes medan han spelade upp musik av varierande obskyr nivå. Det är en fin liten grej vi har. Hannes letar upp märklig musik som han beställer hem på dyr vinyl. Sen tipsar han mig om det som är bra. Han är en skön farbror Hannes. Utöver att vi går i samma klass så spelar vi även i poporkester tillsammans. Under terminerna blir det att vi ses mer eller mindre på en daglig basis, men nu hade vi inte hörts sen i juni så det var roligt att hänga igen. Till min glädje hade han även låtit farbrorskägget växa ut.

Det var måndagkväll. Jag var nyss hemkommen från jobbet och satt ute på trappen och deppade över att det lilla skogstrollet inte hört av sig när Hannes ringde och föreslog att jag skulle komma över och äta mat. 45 minuter senare befann jag mig i Skärmarbrink lyssnandes på smäktande minimalistisk techno medan tofun låg på pressning. Efter en stund framkom det att Hannes och hans flickvän bestämt sig för att ta ut skilsmässa. Eller rättare sagt, hon hade bestämt. Tydligen kände hon att förhållandet hindrade henne från att resa, plugga konst i Quebec och allt vad rastlösa 23-åringar tror att de måste hinna med innan de fyller 25. Vilket påminner mig om att aldrig dejta någon under 26. Hannes verkade ta situationen med jämnmod, alternativt förnekande, och ville inte riktigt prata om det. Eftersom jag ändå blev orolig kom vi överens om att jag ska hålla ett öga på honom framöver. I bästa fall betyder det att jag kommer få agera wing man åt honom när det är dags att ge sig ut på singelmarknaden igen. Ha, ha! Tanken på att få ragga åt någon annan är oändligt underhållande.

Vi lagade hetsig pad thai enligt recept som Hannes hittat i en kokbok för nazister. Han röt åt mig på tyska när jag överkokte nudlarna och viftade hoftullt med förskäraren när jag föreslog att vi kanske inte behövde använda all chilin. ”It puts the chili in the pot, or else it gets the hose again” morrade han. Det var lite fint att höra. Vanligtvis har Hannes svårt att uttrycka aggression, så jag såg det som ett sundhetstecken. Efter maten promenerade vi bort till Blecktornskällaren och drack öl. De serverar i 0,6 liters glas där.

Omgärdade av de alkoholiserade stammisarna listade Hannes sina tre topp tre favoriter bland psykologiska teorier. 1) Respondent betingning 2) Kognitiv dissonans 3) En teori av någon som kan ha varit från östeuropa  som han inte kommer ihåg, men minns att han tyckte den var bra när han läste den. Själv började jag ondgöra mig över mina kval med min pågående mellanstadieromans med det lilla skogstrollet. Jag fick den förståelse och empati jag behövde. ”Vad fan! Man behöver ramar!”, skrek Hannes förtvivlat. ”Man måste definiera och sätta ord på saker, annars vet man ju inte vad som gäller!” Han kommer bli en bra psykolog farbror Hannes.

Där någonstans fick jag sms från det lilla skogstrollet.

Så här ser Hannes ut när han spelar microKORG.

0 Responses to “Farbror Hannes”



  1. Kommentera

Kommentera

