Lördag: tre mindre bra filmer

Lördagen går inte som planerat. Jag får sms från det lilla skogstrollet där hon ställer in våra planer på att hon ska få lektioner i slagsmål. Hon skriver att hon sovit så lite de senaste dagarna att hon är helt förstörd. Jag sväljer de framvällande känslorna av besvikelse och tar mod till mig. ”Vad synd, jag som sett fram emot att få hänga med dig” svarar jag och föreslår att titta på film istället. En timme senare ligger vi bredvid varandra i min nybäddade säng och tittar på Alice i underlandet. Jag har gått från förtvivlan till eufori. Tvära kast för mitt sargade lilla hjärta. Filmens innehåll går mig helt förbi.

Datorn står på mitt nattygsbord och jag ligger bakom henne med en decimeters mellanrum mellan oss. När den första filmen är slut har vi med små, små justeringar reducerat mellanrummet till ingenting. När den andra filmen är slut har jag vågat lägga armen om henne. Vid eftertexterna på den tredje filmen vänder hon sig om och gosar in sig mot min bröstkorg. Jag stryker henne trevande över ryggen tills jag somnar. Känslan av tonårsromans har bytts mot känslan av mellanstadieromans. Det är som att det här med vad pojkar och flickor egentligen ska göra med varandra är okänt och måste upptäckas på nytt. Man är kär i en flicka, men man vet inte riktigt vad man ska ta sig till med henne. Hålla hand? Kramas? För en skolflicka som jag känns det ganska tryggt och kravlöst.

Vi har krupit ner under täcket och klätt av oss, men fortfarande inte mer barnförbjudet än tidigare. Jag ligger väldigt dåligt och vaknar gång på gång av att det gör fruktansvärt ont i nacke och rygg. Det ligger ett bedårande litet skogstroll och sover mot mitt bröst, så jag kan inte ändra position. Utanför mullrar åskan och regnet slår mot lövverk. Det är så jävla fint.

0 Responses to “Lördag: tre mindre bra filmer”



  1. Kommentera

Kommentera

