Fredag: det här är James

Grillning hos gruppboendet i källaren. Tanken är att vaka in det lilla skogstrollets 26:e födelsedag. Själv är jag där för att hon är där, men det är en enda lång pina. Vi grillar grönsaker och halloumi. Jag försöker övertala Muhammeds femåriga dotter att skrika okvädesord åt grannarna, men hon vägrar. Inte vill hon ha cigarett eller springa med sax heller. I brist på annan underhållning gör jag mig själv ansvarig för grillarna och sprutar tändvätska på elden.

Min uppmärksamhet är hela tiden fokuserad på det lilla trollet. Var hon är, vem hon pratar med och vad hon säger. Det ligger en stark ångestmatta av högstadieromans över alltihop. Det lilla skogstrollet kryper upp och sätter sig bredvid mig vid grillen och jag har inte en aning vad jag ska säga. Jag blir tyst alldeles för länge. Björn, som jag aldrig träffat förut men som jobbar på text-tv, tar sig an att få liv i glöden i den ena grillen. Trots att jag hetsar honom med fotbollsmetaforer (jag kan två) sitter det lilla skogstrollet kvar. ”Det är så varmt och skönt här”, säger hon. Jag mumlar ohörbart till svar och tar min tillflykt till bordet och en tallrik förkolnad halloumi.

Måltiden förflyter utan att jag lyckas säga ett vettigt ord. Det lilla skogstrollet har satt sig i stolen bredvid och jag börjar bli beredd att skada mig själv med salladsbesticken för att avleda den krampaktiga nervositeten. ”Jobba framåt!” skriker jag panikartat till Björn som jobbar på text-tv. Det blir inte bättre än så. Jag avstår från muffins och sätter mig i trappen och kedjeröker. Det är en bra plats. Högt upp. Långt bort. Jag kan antagligen avlägsna mig innan tolvslaget utan att någon märker det. Smyga iväg i skuggorna som en ninja. ”Det är mycket skönare att sitta här uppe. Eller hur?”. Det lilla skogstrollet har kommit och satt sig på trappsteget ovanför. Hon vill smaka på min cigarett så jag tänder tre och behåller två själv. Det är då James gör entré.

Tillåt mig att presentera James. Tänk dig en genomsnittlig svennebanan-kille men i avspänd hippiemundering. Han gillar att provocera med filosofiska tankar om politik och kön. Det här med shakran och energipunkter är jättebra för att få en ursäkt för att känna länge och ordentligt på unga tjejers underarmar. Ihållande ögonkontakt och len röst. ”Du verkar spänd”. Massera kamratligt på axeln. Männen bemästras med rakbladsvasst intellekt och briljanta funderingar. Möt James: akrobat, poet, regissör, musiker och filosof. Min instinktiva reaktion är att jag vill slå honom med en trädgren och stjäla hans bananer.

Lilla skogstrollet hälsar på James och ger honom ett glas vin. ”Du är en ängel”, väser han med mysfarbrorröst och lägger handen på hennes lår. ”Nej, det är jag inte!”, fräser hon och flyr upp till mig på trappen igen. Bra så. Jag återfår partiell talförmåga och lyckas föra ett stapplande samtal med det lilla skogstrollet. Dessvärre har tolvslaget passerat vid det här laget och folk börjar avlägsna sig. Själv har jag förlorat kontrollen över mina muskler och är fastfrusen i nervös dialog med det lilla skogstrollet. Till slut är vi bara fyra kvar. James riktar åter uppmärksamheten mot trappen. ”En skål för oss tappra själar som stannar!” deklamerar han och ler. ”Tappra? Hur menar du då?” svarar jag, vilket uppenbarligen slår honom lite ur balans. ”Ja, men alltså. Vi krigare som stannar kvar och trotsar kylan trots…”. Jag avbryter. ”Nu förstår jag inte alls”. Mitt tonläge är naivt och halmstadkorkat. ”Hur blir vi krigare för att vi sitter på en veranda och dricker vin?”. ”Jo. Eh… Man kan ju föra krig mot fattigdom?” Resonemanget slutar i att man kan kriga för mysighet. Ja James, du är allt en riktig myskrigare du.

Efter ytterligare ett par filosofiska rallarsvingar från James får jag nog och lämnar lilla skogstrollet åt sitt öde. Det finns bara en sak som är töntigare än meningar som inleds med ”Vi krigare…” och det är meningen ”det ska jag skriva om i min blogg”.

0 Responses to “Fredag: det här är James”



  1. Kommentera

Kommentera

