Min ex-flickvän Camilla

Klockan börjar närma sig midnatt. Jag sitter på jobbet och har en utdragen konversation över sms med min senaste ex-flickvän. Konversation är måhända något förskönande. Bråk känns mer träffande. Det började med att jag något oväntat fick ett sms.

Hej, såg din blogg iom Saras inlägg på fb. Tänkte inte säga nått först, men, är sakerna du skriver om mig inte lite onödiga och respektlösa? Det gör faktiskt lite ont och jag känner inte att jag förtjänar att vara ett skämt i din icke anonyma blogg. För utom det var det kul att läsa.

Jo, visst. Det är respektlöst. Och jag ska ärligt säga att jag inte vill att hon ska tycka det är jobbigt. Det var aldrig tänkt att hon skulle läsa det här. Den enkla sanningen är att jag fortfarande är arg. Jag är arg på henne för att hon behandlade mig väldigt illa i ett års tid. Och jag är ännu mer arg på mig själv för att jag lät henne behandla mig illa.

Jag tror faktiskt att hon aldrig någonsin menade att vara elak. Det var, och är, en fråga om oförmåga att hantera sina känslor av ilska. När man fastnar i väldigt starka destruktiva känslor så förlorar man förmågan att ta andras perspektiv. Man blir självupptagen och hänsynslös. Det gäller för alla människor. Skillnaden är en fråga om frekvens och intensitet.

(Det måste inflikas att även jag betedde mig illa. Jag brusade upp. Jag sa hårda ord. Jag var orättvis. Det ska jag inte sticka under stol med.)

Mest arg är jag nog för hur nedbruten jag blev. Och som i alla destruktiva förhållanden märker man inte hur trasig man har blivit förrän man tagit sig ur relationen. Allting normaliseras och blir vardag. Man vänjer sig.

Det finns flera skäl till varför förhållandet ändå varade någonstans mellan sex och tolv månader, beroende på hur man räknar. Bra sex är ett skäl. Stolthet är ett annat. Jag var förstås också tokigt kär i henne, det tål att nämnas. Och det skäl som gör att jag inte önskar henne något ont i nuläget: Jag tycker egentligen väldigt synd om henne. Av respekt tänker jag inte säga mer om det här.

(Respekt och förstås det att jag under vårt förhållande skrev av mig i en blogg som heter ”Aj! Nu gör Camilla mig illa igen”.)

Vill man ha hennes perspektiv kan man läsa det i hennes egen blogg. Den är rolig och har fina foton som hon tar själv.

0 Responses to “Min ex-flickvän Camilla”



  1. Kommentera

Kommentera

