Arg farbror med ryggsäck

Häromdagen såg jag en märklig farbror vid Björns trädgård. Han hade välansad mustasch, en liten röd t-shirt av textil och imponerande fysik. Men det var inte så mycket hans utseende som fångade min uppmärksamhet, som det faktum att han verkade ha ett väldigt animerat gräl med sin ryggsäck.

Han skrek åt ryggsäcken, gestikulerade vilt och blev, vid några tillfällen, direkt handgriplig. Mannen växlade mellan ilska och förtvivlan. Han gav sig på ryggsäcken med händer och knän. Stångade och skrek. Likt en matador vände han sig aggressivt utåt mot människorna i omgivningen. Bröstet framskjutet och handflatorna mot himlen, som för att säga ”Skåda! Skåda detta drama!”.

Med tanke på att det var kväll och han befann sig i Björns trädgård så är det tveksamt att någon av de förbipasserande brydde sig särskilt mycket. Jag däremot satt och rökte i väntan på Sickan och hade inget bättre för mig. Det var då våra blickar möttes. ”Jaha, du bråkar med din ryggsäck du”, tänkte jag. ”Jaha, du skriver blogg du”, tänkte han.

Insikten slog hårt och skoningslöst. Bloggandet är min motsvarighet till att ha ett eldigt relationsdrama med en ryggsäck. Det här är jag som talar bittert med mig själv i ett tomt rum. Jag är den glatt mumlande kvinnan på tunnelbanan som luktar gymnastiksal. Och du kära läsare, du är en uttråkad person som väntar på någon att dricka öl med.

 

0 Responses to “Arg farbror med ryggsäck”



  1. Kommentera

Kommentera

