Nattmurvel

Sitter på jobbet på mobila psykjouren och har en hel natt framför mig. Det är än så länge ganska lugnt och därmed även trist. Nattpassen är långa och man hinner inte göra något annat än att försöka få ett par timmars sömn mellan dem. Det är lite socialt isolerat att jobba natt här. Man är bara två personal, och den ordinarie nattpersonalen, om än trevliga, är lite skygga. Jag antar att det blir så om man tillbringar dagarna med att sova och nätterna med att sitta som en murvel i ensamhet och ta emot ångestsamtal.

Jag har insett att jag gått och blivit en social person. Jag mår bra av att småprata med kollegor om dagarna och umgås med vänner på kvällarna. Sju år av att bo i en gruppbostad har väl satt sina spår antar jag. Det var annat när jag var yngre. När jag var runt 20 tyckte jag att det var olidligt jobbigt att träffa människor, särskilt nya sådana. Att prata när man umgicks i grupp var jobbigt och ofta var jag tystlåten och sa inte så mycket. Märkligt hur saker förändras.

En dag tröttnade jag på att vara introvert och bestämde mig för att försöka komma till bukt med problemet. Påhejad av min dåvarande flickvän började jag att utsätta mig för sociala situationer och se till att delta i samtal, även om det kändes jobbigt. Nu så här i efterhand har jag förstått att jag i princip utförde en hemmasnickrad variant av exponeringsterapi. Även om jag ibland kan falla tillbaks, gärna i sammanhang där jag känner mig otrygg, så tycker jag nu att det är roligt att träffa nya människor. Att börja på nytt jobb är helfestligt och jag har ganska lätt för att lära känna folk.

Mycket roligare än så här blir det nog inte ikväll.

 

Typisk nattpersonal inom psykiatrin. Men uppenbarligen på en ledig dag.

0 Responses to “Nattmurvel”



  1. Kommentera

Kommentera

Arkiv

juli 2010
M T O T F L S
    Aug »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Gör sällskap med 7 andra följare


