Säkerhetsinstruktioner

Jag sitter på Arlanda Express. Äntligen tillbaka i Stockholm. Två gånger inom loppet av tre dygn har jag fått bevittna flygvärdinnor framföra säkerhetsinstruktioner inför en publik av ett tjugotal ointresserade resenärer. Det verkar bara vara jag som överhuvudtaget ägnar dem någon uppmärksamhet. Peka mot nödutgångar. Flytväst under stolen. Syrgasmask från taket. Övriga resenärer läser, fixar med mp3-spelare eller pratar. Jag är besvärad och obekväm, ungefär på samma sätt som när man någon gång på ett infall gått på en obskyr teaterföreställning, bara för att upptäcka att det är fler personer på scen än i publiken.

Flygvärdinnan framför sin sorgliga pantomim med stoiskt lugn. Hon ler och tittar framför sig med tom blick. Jag undrar hur många gånger hon gjort det här. Tusen? Vad tänker hon på under tiden? ”Fan! Stängde jag av kaffebryggaren? Just ja, Måns köpte ju en sån där som stänger av sig automatiskt. Kaptenen verkar kåt. Undrar om jag får plats med att odla tomater på balkongen?”.

Jag kan inte förmå mig att titta hela tiden. Den obekväma känslan är för stark. Men flygvärdinnan uthärdar. Hon slutför och jag undertrycker en impuls att applådera.

Och det hände inuti ett flygplan av modell Fucker 50

0 Responses to “Säkerhetsinstruktioner”



  1. Kommentera

Kommentera

Arkiv

juli 2010
M T O T F L S
    Aug »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Gör sällskap med 7 andra följare


