Två goda skäl att inte nätdejta

Jag trivs inte så bra med att vara singel. Att föra en promiskuös tillvaro på krogen är inte riktigt min grej, så istället går jag runt och blir bitter och hytter med näven åt par som visar tillgivenhet på offentlig plats. ”Men det här med nätdejting då?” händer det att någon i min omgivning föreslår. Det finns två väldigt starka skäl till att jag inte gillar nätdejting:

Nummer 1:

I traditionell heterosexuell uppvaktning åligger det mannen att inta en aktiv roll medan kvinnan förhåller sig passiv. På till exempel krogen sker detta genom att mannen initierar kontakt och kvinnan väljer om hon vill prata med mannen eller inte. Detta innebär att varje uppvaktningsförsök tar ett visst mått av tid och ansträngning. På nätet däremot räcker det med att skriva ett generiskt raggningsmail, copy-pasta det upprepade gånger och voilá! Inom loppet av fem minuter har man lyckats uppvakta 2000 kvinnor. Ingen tid behöver heller läggas på att sålla bland lämpliga kandidater eftersom den processen kan förläggas till efter att man fått ett svar. Enligt min uppskattning blir alltså varje kvinna på en dejtingsajt uppvaktad i genomsnitt 200 gånger mer än hon skulle bli på krogen. Konkurrensen hårdnar och kvinnorna överskattar sig själva. Effekten för min del blir att jag finner mig själv tiggandes efter uppmärksamhet från tjejer jag aldrig någonsin skulle bli intresserad av om jag träffade dem i ett annat sammanhang. Något som blir smärtsamt påtagligt om man väl får till en date.

– Hej! Det måste vara du som är Emil.

-Nej, jag är inte Emil. Jag är någon annan.

-Men det ser ut som du på bilderna.

-Ja, jag får ofta höra att jag är väldigt lik honom. Du får ursäkta, men jag måste hem och stoppa wasabi i näsan som straff för att jag aldrig lär mig av mina misstag.

 

Nummer 2:

Det var så jag träffade min förra flickvän.

1 Response to “Två goda skäl att inte nätdejta”


  1. 1 Sara augusti 1, 2010 kl. 9:40 e m

    Jag åt en gång 14 wasabinötter på en gång för att imponera på bordsgrannarna på den fina examensfesten jag befann mig på. De skrattade lite artigt och tittade sedan bort. Det var jättekul.


Kommentera

Arkiv

juli 2010
M T O T F L S
    Aug »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Gör sällskap med 7 andra följare


