Du och jag havet

Idag hade jag tänkt gå och bada i havet. Det riktiga havet. Inte den lilla insjö med bräckt vatten som man är förpassad till på östkusten. Jag har vanligtvis väldigt lite till övers för min ursprungsort. Folk pratar som vore de förståndshandikappade och på vintern blåser det konstant. Men när det kommer till havet vet min stolthet inga gränser. När jag ser det där jävla havet stockar sig rösten och ögonen blir fuktiga. Östersjöns underlägsenhet är något som jag gillar att påtala inför skärgårdsnostalgiska stockholmare. ”Kallar du det där en strand? Det är en 10 meters grusväg och en plaskdamm för guds skull!”

Givetvis är idag sommarens kallaste dag. Jag vaknar i gästsängen hos min mamma av att jag fryser och när jag går upp ser jag att himlen är tyngd av havregrynsgröttjocka moln. Riktigt klistrig havregrynsgröt som har fått koka alldeles för länge. Kanske också bränts lite i botten. Inte tillräckligt för att man med gott samvete ska kunna slänga all gröten, men tillräckligt för att hela skiten ska ha en bismak av använt bakpapper.

Jag kommer givetvis gå ner till havet ändå. Jag funderar på att kasta mig i vattnet som en obstinat tumlare och simma mot horisonten tills min stelfrusna kropp sjunker till botten. Det borde gå på under två minuter.

0 Responses to “Du och jag havet”



  1. Kommentera

Kommentera

Arkiv

juli 2010
M T O T F L S
    Aug »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Gör sällskap med 7 andra följare


