Min telefonkompis

Vissa dagar får jag koppla väldigt många samtal till receptionen i Haninge. Oftast är det Hanne som svarar. Hon är trevlig och rar på rösten och har hittills aldrig blivit arg eller sur på mig för att jag kopplat samtal till henne. Det är skillnad med mottagningen i Tyresö. Deras utgångsläge är att svara argt och avvisande. Förbittrade över att behöva boka läkartider och svara på frågor om fakturor fördriver de dagen genom att vänta på nästa rökpaus. En gång kom sekreterare Ann in och skällde argt på mig för att jag kopplat ett samtal fel. Som tur var satt jag upptagen i ett annat telefonsamtal så hon fick skälla på en sommarvikarie istället. Men jag avviker från ämnet. Så här kan en konversation med Hanne låta:

-Välkommen till Haninge psykiatriska öppenvårdsmottagning, det är Hanne.

-Hej Hanne. Det är Emil. Du vet han den där på Mobil psykiatri.

-Hej Emil!

-Du, Hanne. Jag har en kvinna här på tråden som är väldigt arg. Jag tror att det gäller ett fakturaärende, men jag är inte säker. Hon skrek mest och kallade mig för fittgris, men jag är rätt säker på att hon sa något om en faktura mellan svordomarna. Kan du ta det?

-Visst, inga problem!

-Toppen! Hej på dig!

Om jag hade några kompisar så skulle jag önska att de var precis som Hanne. Hanne är min telefonkompis. Nästa gång jag ringer ska jag nog fråga något vågat i stil med ”hur är läget?” eller kanske skämta till det lite och säga ”det var länge sen”. En gång frågade jag om hon ätit lunch redan. Det hade hon.

0 Responses to “Min telefonkompis”



  1. Kommentera

Kommentera

Arkiv

juli 2010
M T O T F L S
    Aug »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Gör sällskap med 7 andra följare


