”Din mamma!”-comebacks

Jag har en svaghet för ”din mamma!”-comebacks. För den oinvigde kan jag förklara att en ”din mamma!”-comeback är ett sätt att svara på verbala attacker – fientliga såväl som kamratligt retfulla. Principen går ut på att man helt enkelt återupprepar det personen just sagt, men med ett aggressivt framspottat ”Din mamma!” tillagt framför. Några exempel:

Din kollega: Har du gått upp i vikt?

Du: Din mamma har gått upp i vikt!

 

Din mamma: Kan du sätta på kaffe?

Du: Din mamma kan sätta på kaffe!

 

Din chef: Du är två timmar sen!

Du: Din mamma är två timmar sen!

Det är en flexibel comeback som kräver väldigt lite kognitivt arbete vilket gör den snabb och enkel att använda. ”Din mamma!”-comebacks fungerar bra till såväl fest som vardag och kan krydda till även den mest lågintensiva konflikt. I kretsar där uttrycket är ordentligt etablerat är det brukligt att man av effektivitetsskäl helt enkelt utesluter det upprepande momentet och bara svarar ”Din mamma!”. Ett generiskt svar på alla typer av förolämpningar.

Ikväll har jag ätit middag med min mor, Göran och min lillebror samt hans personliga assistent. Utöver att jag varit så rastlös att jag suttit och längtat efter en cyanidkapsel att tugga på till kaffet så har jag dessutom varit berövad möjligheten att använda mig av ”din mamma!”-comebacks. Min lillebror är förståndshandikappad, cp-skadad och rullstolsbunden. När man skojar med honom händer det att han skrattar, hytter med näven och ropar ”Naaej, oue umm uu!”, vilket översätter till ”Nej, du är dum nu!” (förutom de konstanta muskelspasmerna från cp-skadan bidrar även hans väl tilltagna halmstaddialekt till att göra talet svårbegripligt). Om jag då möter upp med ett ”Din mamma är dum nu!” så slår det inte bara tillbaka på mig själv, utan blir även en smula avigt med tanke på att hon är närvarande. Just i det här fallet upplever jag dock att ett ”håll käften ditt jävla cp-mongo!” fungerar tillfredsställande.

0 Responses to “”Din mamma!”-comebacks”



  1. Lämna en kommentar

Kommentera

Arkiv

juli 2010
m ti o to f l s
    Aug »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Gör sällskap med 7 andra följare


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

